Teoria do treningu szybkości. Pomaga w zrozumieniu i zastosowaniu grup timingu.
Istotą współzawodnictwa w konkurencjach kumite w karate tradycyjnym jest wykazanie się mistrzostwem w posługiwaniu się techniką karate poprzez trafienie ciosem lub kopnięciem w wyznaczoną strefę ciała przeciwnika w taki sposób, aby uniemożliwić przeciwnikowi zablokowanie akcji ofensywnej oraz w taki sposób, aby w przypadku powodzenia tej akcji nie przyniosła ona uszczerbku na zdrowiu przeciwnika. Jednym słowem formułą współzawodnictwa w konkurencjach walk karate tradycyjnego jest formuła non contact — bez kontaktu.
Karate tradycyjne kładzie nacisk na wysokie umiejętności techniczne oraz strategiczne zawodników. Tak pojmowane współzawodnictwo w karate tradycyjnym kłóci się z formułą zwycięstwa poprzez nokaut. Zadaniem karate tradycyjnego jest jak najdłuższe pozostawanie w aktywności sportowej dającej możliwość studiowania arkanów budo (sztuki walki) do późnych lat starości trenującego. Trenerzy KIME, biorąc pod uwagę przepisy Międzynarodowej Federacji Karate Tradycyjnego (ITKF), dążą do wyszkolenia perfekcyjnych techników, z których w przyszłości wyszkolą równie skutecznych strategów walki.
U zawodników kumite ważne są i umiejętności techniczne, i umiejętności strategiczne, dające szansę na natychmiastowe wykonanie akcji ofensywnej gdy tylko zostanie rozpoznana możliwość zakończenia jej powodzeniem i zdobyciem punktu. Z tego względu obok koordynacji ruchowej wiodącą umiejętnością (cechą) motoryczną w treningu sportowym karate tradycyjnego jest szybkość.
Treningi zawodnicze prowadzone przez trenerów KIME obok szybkości rozwijają również inne umiejętności (cechy) motoryczne, takie jak koordynacja, siła, wytrzymałość, gibkość, wzmacniają również konstrukcję psychiczną, oraz rozwijają inne aspekty.
Szybkość jest definiowana jako zdolność do wykonywania ruchu w najmniejszych dla danych warunków odcinkach czasu. Pojęcie to nie jest tożsame z fizycznym pojęciem prędkości. Szybkość będąca umiejętnością motoryczności człowieka posiada tylko jeden wymiar — czas [s]. Szybkość jest przejawiana poprzez trzy parametry:
Trening szybkościowy może być prowadzony dopiero u zawodników dojrzałych technicznie, gdy jest już zakończona faza kształtowania nawyków ruchowych, czyli musi być zakończony etap nauczania poprawnej techniki.
Poziom techniczny zawodników powinien zadowalać trenera na tyle, że w czasie treningu trener nie poprawia już jakości wykonania poszczególnych technik, lecz tylko „kontekst” — okoliczności ich użycia, co wkracza już w zakres szkolenia strategicznego.
Szkolenie strategiczne zawodników kumite opiera się w dużej mierze na wyzwalaniu u nich wysoko wrażliwego poziomu percepcji, który jest potrzebny do właściwego zareagowania techniką lub obroną na akcję przeciwnika. Szkolenie takie prowadzi do umiejętności, które polegają na:
Trenerzy KIME traktując stronę nauczania strategii kumite w powyższy sposób pracują w dużej mierze na jednej ze składowych szybkości, nazywanej czasem reakcji.
Czasem reakcji określa się czas, który mija od zadziałania bodźca do zapoczątkowania ruchu. W sensie fizjologicznym czas reakcji jest reakcją sensomotoryczną organizmu, na którą składa się czas reakcji utajniony — sensoryczny, oraz czas reakcji motoryczny — związany z zapoczątkowaniem ruchu.
Na całość czasu reakcji (T) składają się następujące parametry, które są ze sobą sumowane:
Czas reakcji, który można zapisać za pomocą wzoru:
T = T1 + T2 + T3 + T4 + T5,
jest istotną składową szybkości gdyż w przypadku współzawodnictwa sportowego w karate tradycyjnym może on w największym stopniu decydować o zdobyciu zwycięskiego punktu.
Z pięciu wymienionych wyżej parametrów wytrenowaniu praktycznie nie mogą podlegać czasy przekazania pobudzenia i sygnału zwrotnego z ośrodkowego układu nerwowego (T2, T4). Czasy te są związane ze względnie stałą szybkością przewodzenia nerwów czuciowych i nerwów ruchowych.
Pozostałe elementy mogą podlegać wytrenowaniu i w przypadku treningu zawodników do konkurencji kumite odgrywają bardzo ważną, a nawet może wiodącą rolę:
W zależności od stopnia skomplikowania procesu analizy i podejmowania decyzji (T3) poszczególne czasy reakcji są coraz dłuższe. Podlegają one jednak wytrenowaniu, jak to zostało już powyżej zauważone.
Czasy reakcji dzielimy na dwa rodzaje: